torsdag den 23. juni 2016

Hurtig haverundtur





For et par uger siden nåede jeg lige ud og tage et par billeder i haven, inden turen gik videre til næste punkt på dagsordenen.


Lige for tiden går det rigtig stærkt, desværre ikke med havearbejde eller håndarbejde, men med det dersens rigtige arbejde, som skal betale for, at jeg kan købe nye blomster eller stof og garn... ved ikke helt om jeg kan beklage mig over det, når jeg vender det på den måde ;-)


Jeg er tosset med pæoner, og har plantet hele 6 silkepæoner i haven, drømmer stadig om flere. Men måske skal jeg være lidt mere tålmodig - min erfaring siger mig, at de er 3 år om at sætte blomster fra det år de bliver plantet.... har jeg tålmodigheden til at vente på nye og flere, eller skal jeg ikke bare nyde dem jeg har?




Den hvide pæon har lige en snert af pinke striber og kanter, helt inde ved blomsten. Den er så smuk.




Denne frække pinke, er oprindelig købt som en anden hvid pæon - det ved den bare ikke, men flotter sig med et fantastisk pink flor. Eftersom de blomstrer så kort tid, og det tager en del år inden den blomstrer igen efter en flytning, så får den altså lov at blive stående i det hvide bed :-)



Første silkepæon jeg købte, nyder og elsker den stadig, den er simpelthen så flot.



Svært at se på billedet, men endnu et flor af yderst smukke silkepæoner.



Akeleje i skøn farvesammensætning... den væltede bare i blæsevejret, og jeg nåede ikke at få den rejst inden den satte sig i den halvt liggende stilling... det går nok :-)



For en del år siden satte jeg nogle allium løg, og var sikker på, at de var gået til, men i år blomstrer de. Kun lige de tre her (med en masse græs i bunden), og hvor har jeg nydt dem.



Et kig til bedet i midten af haven... masser af digitalis




Efterårets yndlingsblomst er sankthansurt, en lidt større blomst er på vej her.... glæder mig, og planlægger at lave en bunke aflæggere af den i år, og måske lave et helt bed med dem nede ved sommerhuset.


Beklager udsigten til trampolin med itu sikkerhedsnet - skal jeg nok få rettet op på.

2 kommentarer:

  1. Sikke en skøn have-rundfart! ;-) tak.
    Den hvide pæon øverst, er saftsuseme lækker - og den hvide, som at der er pink, er ret kæk. Elsker i øvrigt akelejer. De breder sig nemlig - og det må de gerne her hos mig.
    /Liv

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også temmelig begejstret for akelejer, og har kun 4 forskellige, men det kan der jo rettes op på ;-)
      I det hele taget er jeg begejstret for blomster i haven.... Kunne godt ende som havetosse med barkede næver :D

      Slet