torsdag den 13. juni 2013

Beplantet filteranlæg

Mine skønne svigerforældre er i fuld gang med at bygge nyt hus, på grunden lige ved siden af gården (hvor vi engang skal bygge og bo).

Derfor har vi også været igang med langtidsplanlægning - noget af det man ikke kan se, men som helt bestemt skal virke. Nemlig vandforsyning, vandafledning og rensning af spildevand.

Vandforsyningen er blevet koblet på det lokale vandværk, men vi syntes det kunne være lidt sjovt at lave vores eget filteranlæg, og så ikke mindst når det kan laves så kønt som det kan.

Det startede med invasion af forholdsvis stor maskine, som gravede et kæmpe hul, selvfølgelig efter bestemte dimensioner.

Herefter kom 2 kyndige herrer på "visit" en regnfuld dag i maj, og lige efter så det sådan her ud



Nu er der gået nogle uger (jeg har ikke fået taget nye billeder), og planterne er blevet lidt større. Der er stadig et værre ælte af mudder og opkørt jord rundt omkring, men jeg kan sagtens forestille mig, hvordan det kommer til at se ud når der bliver anlagt græsplæne rundt omkring og planterne står i fuldt flor.

Jeg er blevet lovet, at det er garanteret lugtfrit, og jeg sagtens kan klippe af blomsterne og tage dem ind, når den tid kommer. Allerede næste år forventer jeg at se iris'en i blomst.

Der er plantet tagrør, gul iris og dunhammer, som alle skulle være i besiddelse af nogle skønne rensende rødder. Jeg er så spændt på, hvordan det kommer til at fungere i virkeligheden.

Lige et billede af, hvordan sådan et anlæg kan komme til at se ud kan du se her

billedet er lånt herfra

Allerede nu overvejer jeg lidt, om jeg skal gå på jagt efter marksten til at bygge op omkring, eller om der skal være en lille græs-skråning. Heldigvis er der masser af tid til overvejelse (og måske skal jeg ikke overveje så meget, da det ligger lige på den anden side af hækken - nemlig inde hos svigerforældrene).

2 kommentarer:

  1. Super cool! Jeg havde godt nok tænkt over hvem der mon byggede SÅ tæt på gården. Men når det bare er svumserne, så er der jo ingen is på koen. Heldigvis da! : ) Fedt anlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Svumserne, nyt ord for mig - TAK :-)
      Jo jo - det er skam timet og tilrettelagt at det er dem, der bygger, lige om lidt er soklen støbt...

      Slet