mandag den 10. september 2012

Damesnaps

Jeg kan lige så godt selv sige det - vi er ude i noget sødt, og hvor smagen af selve snapsen er gemt lidt af vejen.

Da jordbærsæsonen var på sit højeste, fortalte min far med tindrende øjne om en himmelsk drik han havde smagt hos naboen. Hun havde lavet jordbærsnaps. Og med det for øje, at jeg gerne ville gøre min far glad og give ham lov til at smage mere af den himmelske drik, så frittede jeg hende for opskriften - og den fik jeg.

Så i sommerferien blev der lavet jordbærsnaps (fik jeg dog aldrig taget billeder af), men mere vil jo som bekendt have mere.

Sidste weekend blev der sat over til en gang blåbærsnaps.
Et gammelt afvasket og skoldet rødbedeglas blev taget i brug.

Og i lørdags plukkede jeg alle de brombær, som var modne - tror der skal puttes lidt flere i efterhånden som de modner. 
Kvickly havde nogle rigtig søde glas, som jeg bare ikke kunne stå for - de holder desværre bare ikke tæt, når man vender bunden i vejret på dem (det må jeg så bare øve mig i at lade være med)...

5 kommentarer:

  1. uh det lyder lækkert- der hvor jeg ind imellem går i strikkeklub får vi solbær"snaps"- og det er altså helt likøragtigt.. mums siger jeg bare... hvad gør du- deler du opskriften ud?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må indrømme, at det passer til en sød tand, som likøragtigt er det nok. Opskriften er ingen hemmelighed.
      Et stort syltetøjsglas, fyld det op med de bær du vil lave snaps på, 1 dl sukker drysses hen over, og så bruger jeg Brøndums snaps til at fylde op med.
      Det skal så stå i ca. 2 uger, og vendes dagligt for at fordele sukkeret helt indtil det er opløst.

      Slet
  2. Hold da op det lyder halv-avanceret! Smager det godt/himmelsk?!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er temmelig nemt, og hvis man havde de tendenser, så kunne man let blive forfalden ;-)
      Det smager fantastisk.
      Selv teenageren kan lide det...!

      Slet